Rowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy Logo
  • Rowery
    • Bez wspomagania
    • Elektryczne
    • Wkrótce
  • Wiedza i eksploatacja
  • Wycieczki rowerowe
    • Po Kujawach i okolicy
    • Po Polsce dalej
    • Po Europie
  • O nas
  • Kontakt
✕

Czyszczenie i konserwacja łańcucha

  • Strona główna
  • Wiedza i eksploatacja
  • Czyszczenie i konserwacja łańcucha
Dobór wielkości ramy roweru
30 July 2021
Ciechocinek – Dobrzyń nad Wisłą (10 2019)
28 July 2022
19 June 2022
Kategorie
  • Wiedza i eksploatacja
Tagi
  • konserwacja
  • łańcuch
  • smarowanie

Dlaczego trzeba dbać?

Łańcuch jest niezbędną, a jednocześnie najbardziej brudną i kłopotliwą częścią roweru ?. Kiedy jeździmy, często po różnych nawierzchniach, które kurzą,  powoli traci swoje właściwości.

Pozostawiając go  brudnym:

  • będzie Ci jeździć się ciężej
  • szybciej się zużyje
  • osłabi się sprawność przerzutek
  • zwiększy się zużycie całego napędu (przerzutki tylnej, kasety i blatów <zębatek przednich ?>)

Dlatego należy systematycznie go smarować i czyścić ☝.

Czym smarować

Dobry preparat do smarowania łańcucha powinien:

  • zmniejszyć tarcie podczas pracy
  • stworzyć warstwę ochronną
  • minimalizować zbieranie brudu

Są preparaty do smarowania na suchą i wilgotną pogodę, dość istotnie różniące się od siebie właściwościami. Dla tych z Was, którzy nie mają czasu na smarowanie przed każdym wyjazdem w zależności od warunków, polecamy sprawdzony przez nas, uniwersalny, długo utrzymujący właściwości łańcucha, za rozsądną cenę, olej niemieckiego Rohloffa (producent niepodważalnie najlepszych na świecie  rowerowych przekładni planetarnych).

  • 50 ml w oryginalnym opakowaniu to ok. 40 zł, a

  • 60 ml (zapas na kilka lat) rozlewanego z beczki kosztuje ok. 25 zł.

Procedura smarowania

  • Jeśli tego wymaga, najpierw wyczyść łańcuch: maszynką do czyszczenia, sprayem do czyszczenia napędu lub po zdjęciu z roweru odtłuszczaczem w np. słoiku

  • Wytrzyj i poczekaj, aż całkowicie  wyschnie
  • Na każde ogniwo kapnij kroplę oleju

  • Pokręć korbą kilkanaście sekund i pozostaw go na kilkanaście minut, 1/2h, aby olej wniknął pomiędzy sworznie, rolki, tulejki i płytki.
  • Jeśli używasz oleju do jazdy w suchych warunkach, poczekaj kwadrans, aż odparuje, nie będzie wtedy zbierał kurzu
  • Teraz bardzo istotny, konieczny punkt każdego smarowania: jeśli używasz oleju do jazdy w wilgotnym lub uniwersalnego, wytrzyj dokładnie szmatką olej z zewnętrznej części łańcucha, aby nie zbierał brudu podczas jazdy (wyjątek od tej reguły stanowi sytuacja, kiedy zaraz ruszasz w deszczową pogodę. Wtedy przetrzyj łańcuch delikatnie, aby pozostała na zewnątrz cienka warstwa hydrofobowa). Ta maź brudu ze smarem działa jak ścierniwo, szybciej zużywa cały napęd oraz wydatnie zwiększa opory pracy łańcucha.
  • Ciesz się cichą,  lekką i przyjemną jazdą … do następnego smarowania ?, czyli za ok. 80 – 200 km, w zależności od warunków, w jakich jeździsz. Łańcuch sam się o to upomni, z początku delikatnym, a z czasem  nie do pominięcia, popiskiwaniem.

Udostępnij

Powiązane posty

23 August 2022

Jak masa roweru wpływa na prędkość jazdy?


Czytaj więcej
30 July 2021

Dobór wielkości ramy roweru


Czytaj więcej
19 April 2021

Naprawy i nasz serwis


Czytaj więcej

Zapraszamy do kontaktu

Jesteśmy zlokalizowani na Kujawach, w Ciechocinku
Sprzedaż i serwis rowerów:
tel. +48 601 555 231
Mail:
rowery@rowerowekujawy.pl
Copyright © 2022 Rowerowe Kujawy | Wykonanie Brandberg
    0

    0 zł

      ✕

      Login

      Lost your password?

      ✕

      Your cart is currently empty.

      Subtotal: 0 zł
      Total: 0 zł
      Proceed to checkout View cart