Baterie to często najdroższy element roweru elektrycznego. Nowoczesne baterie rowerowe zbudowane są z ogniw litowo-jonowych. Mają one 2 duże zalety: najlepszy stosunek zmagazynowanej energii do swojej masy oraz brak tzw. efektu pamięci.

Przestrzegając kilku reguł, można wydłużyć żywotność baterii ponad dwukrotnie w stosunku do „normalnego” użytkowania.

  • Dla ogniw litowo-jonowych niekorzystne są wysokie i niskie temperatury. Optymalny zakres pracy to 0-35°C. Dlatego uważajmy, żeby zimą trzymać baterię w ciepłym miejscu, a latem nie zostawiać roweru na długo w bezpośrednim słońcu.
  • Stopień rozładowania baterii (tzw. DoD – Depth of Discharge) niewskazane jest systematyczne rozładowywanie baterii do poziomu poniżej 20%. Ta reguła jest bardziej istotna niż ładowanie baterii do 100%.
  • Stopień naładowania baterii (tzw. SoC – State of Charge) wskazane jest nieprzekraczanie granicy 80-85%. Oczywiście, jeśli wybieramy się na długą wycieczkę, możemy naładować baterię do 100%, jednak ciągłe takie użytkowanie skróci jej żywotność.
  • Przechowywanie baterii w okresie zimowym. Oprócz zapewnienia optymalnej temperatury 5-25°C, najlepiej utrzymywać stopień naładowania pomiędzy 20 a 50%. Jedno, może dwukrotne doładowanie w ciągu sezonu zimowego wystarczy aby utrzymać baterię w tych widełkach.
  • Unikanie ładowania tzw. szybką ładowarką. Ogólnie duży prąd ładowania niekorzystnie wpływa na żywotność baterii. Ten efekt można istotnie zredukować używając zaawansowanej ładowarki z wbudowanym systemem monitorowania procesu ładowania.