Dlaczego trzeba dbać?
Łańcuch jest niezbędną, a jednocześnie najbardziej brudną i kłopotliwą częścią roweru 🙄. Kiedy jeździmy, często po różnych nawierzchniach, które kurzą, powoli traci swoje właściwości.
Pozostawiając go brudnym:
- będzie Ci jeździć się ciężej
- szybciej się zużyje
- osłabi się sprawność przerzutek
- zwiększy się zużycie całego napędu (przerzutki tylnej, kasety i blatów <zębatek przednich>)
Dlatego należy systematycznie go smarować i czyścić ☝.
Czym smarować
Dobry preparat do smarowania łańcucha powinien:
- zmniejszyć tarcie podczas pracy
- stworzyć warstwę ochronną
- minimalizować zbieranie brudu
My polecamy sprawdzony przez nas, uniwersalny, długo utrzymujący właściwości łańcucha, za rozsądną cenę, olej niemieckiego Rohloff (producent niepodważalnie najlepszych na świecie rowerowych przekładni planetarnych).
Procedura smarowania
Jeśli tego wymaga, najpierw wyczyść łańcuch: maszynką do czyszczenia, sprayem do czyszczenia napędu lub po zdjęciu z roweru odtłuszczaczem w np. słoiku
- Wytrzyj i poczekaj, aż całkowicie wyschnie
Na każde ogniwo kapnij kroplę oleju
- Pokręć korbą kilkanaście sekund i chwilę go pozostaw, aby olej wniknął pomiędzy sworznie, rolki, tulejki i płytki.
- Wytrzyj szmatką nadmiar oleju z zewnątrz, aby nie zbierał brudu podczas jazdy
Ciesz się cichą, lekką i przyjemną jazdą … do następnego smarowania 🙂, czyli za 80 – 200 km, w zależności od warunków, w jakich jeździsz. Łańcuch sam się o to upomni, z początku delikatnym, a z czasem nie do pominięcia, popiskiwaniem.