Rowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy Logo
  • Strona główna
  • Rowery
    • Bez wspomagania
    • Elektryczne
    • Wkrótce
  • Wiedza i eksploatacja
  • Wycieczki rowerowe
    • Po Kujawach i okolicy
    • Po Polsce dalej
    • Po Europie
  • O nas
  • Kontakt
✕

Sztywna oś Newmen 12×100 Y2040C – nie polecam

  • Strona główna
  • Wiedza i eksploatacja
  • Sztywna oś Newmen 12×100 Y2040C – nie polecam
Pojemność baterii a zasięg roweru nowe
13 kwietnia 2021
Niemcy, Brandenburgia, szlakiem pałaców (06 2022)
29 lipca 2022
18 czerwca 2022
Kategorie
  • Wiedza i eksploatacja
Tagi

Podczas jednego z serwisów roweru natrafiłem na sztywne osie Newmen, a ten dotyczy dotyczny modelu 12x100 Y2040C. Odkręcenie przedniej osi zajęło mi brutto 2 dni, netto ok. 2h i wielu słów powszechnie uważanych za nieeleganckie...

 

Sztywna_os_Newmen_12x100_ Y2040C (3)

Konstrukcji sztywnych osi jest dużo, przy czym część z nich wydaje się zbyt skomplikowana jak na oś. Tym razem odkręcenie przedniej osi zajęło mi brutto 2 dni, netto ok. 2h i wielu słów powszechnie uważanych za nieeleganckie...  W pierwszym etapie, kiedy jeszcze nie znałem producenta i modelu osi, nie potrafiłem zrozumieć je konstrukcji. Oś ma w założeniu pewnie utrzymywać koła, dodawać sztywności ramie roweru i być łatwo i szybko demontowalna. No właśnie, ostatni punkt chyba jakoś umknął pomysłodawcy.
Zespół osi ma składa się z 3 elementów:

  • (1) osi jako takiej wkręcanej w prawą stronę widelca, jak to sztywne osie (prawy gwint)
  • (2)podkładki pozycjonującej śrubę w osi
  • (3) śruby na imbus wkręcanej w oś (prawy gwint)

 

Sztywna_os_Newmen_12x100_ Y2040C_numery

 

Rzecz w tym, że gwint śruby jest mniejszy niż osi. Podczas odkręcania to śruba jako pierwsza wykręciła się z osi. A oś z gwintem większym niż śruby - w moim przypadku dodatkowo był zapieczonym - a więc wymagającym większego momentu odkręcania niż śruba, pozostawała w widelcu, uniemożliwiając wyjęcie koła.

Sztywna_os_Newmen_12x100_ Y2040C (2)

 

 

Po zrozumieniu kontrukcji, wielu zabiegach, niudanych próbach cierpliwości w końcu udało się ją odkręcić. Uff...
Nie wyobrażam sobie zdejmowania koła z tą osią w pilnej potrzebie, np. w nocy czy podczas ulewy.

Co ciekawe w tylnej osi konstruktor przewidział możliwość zapieczenia gwintu osi w ramie i na samej osi są wyfrezowane 2 nacięcia, dzięki którym w podobnej systuacji oś można wkręcić również kluczem do konusów.
Jak mawiał o ok wychowawca w podstawówce, myślenie ma przyszłość.

Po serwisie skleiłem śrubę z osią i nasmarowałem dobrze gwint osi smarem antyzapieczeniowym. Mam nadzieję, że oś będzie dobrze służyć właścicielowi jednośladu.

Sztywna_os_Newmen_12x100_ Y2040C (5)
Udostępnij

Powiązane posty

15 maja 2023

Nasz serwis


Czytaj więcej
14 maja 2023

Dobór wielkości ramy roweru


Czytaj więcej
14 maja 2023

Czyszczenie i konserwacja łańcucha


Czytaj więcej

Zapraszamy do kontaktu

Jesteśmy zlokalizowani na Kujawach, w Ciechocinku
Sprzedaż i serwis rowerów:
tel. +48 601 555 231
Mail:
rowery@rowerowekujawy.pl
Copyright © 2022 Rowerowe Kujawy | Wykonanie Brandberg
    0

    0 zł

      ✕

      Logowanie

      Nie pamiętasz hasła?

      ✕

      Twój koszyk aktualnie jest pusty.

      Kwota: 0 zł
      Łącznie: 0 zł
      Przejdź do płatności Zobacz koszyk