Rowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy Logo
  • Strona główna
  • Rowery
    • Bez wspomagania
    • Elektryczne
    • Wkrótce
  • Wiedza i eksploatacja
  • Wycieczki rowerowe
    • Po Kujawach i okolicy
    • Po Polsce dalej
    • Po Europie
  • O nas
  • Kontakt
✕

Jak masa roweru wpływa na prędkość jazdy?

  • Strona główna
  • Wiedza i eksploatacja
  • Jak masa roweru wpływa na prędkość jazdy?
Planowanie wycieczek i nawigacja podczas jazdy
6 maja 2023
Czyszczenie i konserwacja łańcucha
14 maja 2023
14 maja 2023
Kategorie
  • Wiedza i eksploatacja
Tagi

Obniżanie masy - nasz narodowy konik rowerowy

Rowerzyści dokładają wielu starań i wydają niebagatelne kwoty, aby zredukować wagę swoich rowerów. Czy jest to uzasadnione?

Artykuł ten jest napisany na podstawie doświadczeń i analizy Aleego Denhama, australijskiego podróżnika rowerowego, którego bardzo cenię i od którego czerpię mnóstwo wiedzy.

Waga roweru jest centralnym punktem wielu rowerowych dyskusji. Obserwuję to na forach, w różnych komentarzach i filmach na YouTube. Celów myślenia o redukcji jest kilka: jeździć szybciej, mniej podnosić czy zmniejszyć naprężenia na kołach i ramie. Uważam jednak, że znacznie przeceniamy znaczenie masy roweru, niejednokrotnie go osłabiając.

Kiedy wydajesz kilkaset lub więcej zł na obniżenie wagi o 1 kg wydaje Ci się, że znacznie zmniejszyłeś masę roweru. Weź jednak pod uwagę to: 1kg to tylko ok. 1% sumarycznej wagi roweru i Twojej (75 kg rowerzysta, 25-60 kg rower + sprzęt + jedzenie).

Jak to wpłynie na twoją prędkość i czasy pokonywania tras? Zanim zaczniesz czytać dalej oszacuj, o ile Twoim zdaniem skróci się czas przejazdu na 100 km trasie, jeśli zredukujesz masę roweru o 1 kg.

alesia-kazantceva-IlR3M0BMrWQ-unsplash
 

Zanim przejdę do odpowiedzi chwila zastanowienia, z czego wynikają wszystkie opory podczas jazdy (kolejność od największego, z pewnymi założeniami):

  • Z ogólnego stanu technicznego roweru i jakości osprzętu. To dość intuicyjne. Wiemy, jak ciężko jeździ się na zaniedbanych, nienasmarowanych rowerach
  • Z oporów toczenia. Te zależą od podłoża, po którym jedziemy, ciśnienia w oponach czy rodzaju opon. Sama różnica oporów toczenia pomiędzy różnymi typami opon może wynieść wyraźnie ponad 20%.
  • Z oporów aerodynamicznych. Dodanie sakw, obszerna kurtka czy spodnie mogą dodać nawet 10% dodatkowych oporów.
  • Z tarcia wewnętrznego łańcucha (!). Różnica w oporach różnych specyfików do smarowania łańcucha może wynieść nawet 6% 
  • innych, mniejszych

Wracając do tematu wydłużenia czasu przejazdu po dodaniu 1 kg masy do roweru. I z kalkulatora rowerowego i praktycznych doświadczeń Aleego widać, że wydłużony czas istotnie zależy od sumy i nachylenia przewyższeń, które mamy do pokonania. Ale i tak jest on zaskakująco niewielki.

  • na płaskich trasach strata ta wyniesie ok. 10-20 sek., co przy całkowitym czasie jazdy ok. 5-6h, da  poniżej 1 ‰
  • na trasach z większą ilością przewyższeń będzie to 1-2 minuty, czyli poniżej 1% ?

Jeśli dotarłeś do tego miejsca i jesteś zaskoczony tymi informacjami, możesz zaprosić mnie na piwo ;).

Rowery i piwo
Udostępnij

Powiązane posty

15 maja 2023

Nasz serwis


Czytaj więcej
14 maja 2023

Dobór wielkości ramy roweru


Czytaj więcej
14 maja 2023

Czyszczenie i konserwacja łańcucha


Czytaj więcej

Zapraszamy do kontaktu

Jesteśmy zlokalizowani na Kujawach, w Ciechocinku
Sprzedaż i serwis rowerów:
tel. +48 601 555 231
Mail:
rowery@rowerowekujawy.pl
Copyright © 2022 Rowerowe Kujawy | Wykonanie Brandberg
    0

    0 zł

      ✕

      Logowanie

      Nie pamiętasz hasła?

      ✕

      Twój koszyk aktualnie jest pusty.

      Kwota: 0 zł
      Łącznie: 0 zł
      Przejdź do płatności Zobacz koszyk