Rowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy LogoRowerowe Kujawy Logo
  • Rowery
    • Bez wspomagania
    • Elektryczne
    • Wkrótce
  • Wiedza i eksploatacja
  • Wycieczki rowerowe
    • Po Kujawach i okolicy
    • Po Polsce dalej
    • Po Europie
  • O nas
  • Kontakt
✕

Jak masa roweru wpływa na prędkość jazdy?

  • Strona główna
  • Wiedza i eksploatacja
  • Jak masa roweru wpływa na prędkość jazdy?
Niemcy, Brandenburgia, dookoła jezior Scharmützelsee i Großer Storkower (06 2022)
15 August 2022
Ciechocinek – Chełmża (08 2022)
27 August 2022
23 August 2022
Kategorie
  • Wiedza i eksploatacja
Tagi

Ludzie dokładają wielu starań i wydają niebagatelne kwoty, aby zredukować wagę swoich rowerów. Czy jest to uzasadnione?

Artykuł ten jest napisany na podstawie doświadczeń i analizy Aleego Denhama, australijskiego podróżnika rowerowego, którego bardzo cenię i od którego czerpię mnóstwo wiedzy.

Waga roweru jest centralnym punktem wielu rowerowych dyskusji. Obserwuję to na forach, w różnych komentarzach i filmach na YouTube. Celów myślenia o redukcji jest kilka: jeździć szybciej, mniej podnosić czy zmniejszyć naprężenia na kołach i ramie. Uważam jednak, że znacznie przeceniamy znaczenie masy roweru, niejednokrotnie go osłabiając.

Kiedy wydajesz kilkaset lub więcej zł na obniżenie wagi o 1 kg wydaje Ci się, że znacznie zmniejszyłeś masę roweru. Weź jednak pod uwagę to: 1kg to tylko ok. 1% sumarycznej wagi roweru i Twojej (75 kg rowerzysta, 25-60 kg rower + sprzęt + jedzenie).

Jak to wpłynie na twoją prędkość i czasy pokonywania tras? Zanim zaczniesz czytać dalej oszacuj, o ile Twoim zdaniem skróci się czas przejazdu na 100 km trasie, jeśli zredukujesz masę roweru o 1 kg.

Zanim przejdę do odpowiedzi chwila zastanowienia, z czego wynikają wszystkie opory podczas jazdy (kolejność od największego, z pewnymi założeniami):

  • Z ogólnego stanu technicznego roweru i jakości osprzętu. To dość intuicyjne. Wiemy, jak ciężko jeździ się na zaniedbanych, nienasmarowanych rowerach
  • Z oporów toczenia. Te zależą od podłoża, po którym jedziemy, ciśnienia w oponach czy rodzaju opon. Sama różnica oporów toczenia pomiędzy różnymi typami opon może wynieść wyraźnie ponad 20%.
  • Z oporów aerodynamicznych. Dodanie sakw, obszerna kurtka czy spodnie mogą dodać nawet 10% dodatkowych oporów.
  • Z tarcia wewnętrznego łańcucha (!). Różnica w oporach różnych specyfików do smarowania łańcucha może wynieść nawet 6%
  • innych, mniejszych

Wracając do tematu wydłużenia czasu przejazdu po dodaniu 1 kg masy do roweru. I z kalkulatora rowerowego i praktycznych doświadczeń Aleego widać, że wydłużony czas istotnie zależy od sumy i nachylenia przewyższeń, które mamy do pokonania. Ale i tak jest on zaskakująco niewielki.

  • na płaskich trasach strata ta wyniesie ok. 10-20 sek., co przy całkowitym czasie jazdy ok. 5-6h, da  poniżej 1 ‰ ?
  • na trasach z większą ilością przewyższeń będzie to 1-2 minuty, czyli poniżej 1% ?

Jeśli dotarłeś do tego miejsca i jesteś zaskoczony tymi informacjami, możesz zaprosić mnie na ???‍♂️.

* Część naszych wyjazdów znajdziesz na Komoocie, nazwa konta to Rowerowe Kujawy

Udostępnij

Powiązane posty

19 June 2022

Czyszczenie i konserwacja łańcucha


Czytaj więcej
30 July 2021

Dobór wielkości ramy roweru


Czytaj więcej
19 April 2021

Naprawy i nasz serwis


Czytaj więcej

Zapraszamy do kontaktu

Jesteśmy zlokalizowani na Kujawach, w Ciechocinku
Sprzedaż i serwis rowerów:
tel. +48 601 555 231
Mail:
rowery@rowerowekujawy.pl
Copyright © 2022 Rowerowe Kujawy | Wykonanie Brandberg
    0

    0 zł

      ✕

      Login

      Lost your password?

      ✕

      Your cart is currently empty.

      Subtotal: 0 zł
      Total: 0 zł
      Proceed to checkout View cart