Ciechocinek – Dobrzyń n.Wisłą (10 2019, 116 km)
11/06/2019Sztywna oś Newmen 12×100 Y2040C – nie polecam
18/06/2022Zasięg na rowerze elektrycznym, podobnie jak zasięg samochodu na 1 baku paliwa, zależy głównie od:
- ilości energii zgromadzonej w baterii, która zależy od pojemności baterii i jej stanu (pojemności baku i ilości paliwa)
- stopnia wspomagania podczas jazdy – im więcej dajesz „gazu”, tym mniejszy masz zasięg
- warunków pogodowych (jazda z wiatrem czy pod wiatr) i ukształtowania terenu
- masy rowerzysty, roweru (auto cięższe spala więcej)
- stanu technicznego roweru, ciśnienia w oponach (większe opory to większe spalanie)
- sposobu wspomagania silnika: ciągłego lub zależnego od obciążenia
W przeciwieństwie do samochodów, dla rowerów elektrycznych nie ma norm liczenia zasięgu i producenci w różny sposób je „mierzą”.
Sam sposób wspomagania roweru znacząco wpływa na zasięg: ciągłe wspomaganie wymaga mniej siły od rowerzysty, a to zależne od obciążenia załącza się tylko na czas zwiększonego wysiłku, tym samym zwiększając zasięg. Przy tej samej pojemności baterii zasięgi rowerów z różnymi rozwiązaniami będą więc się nieco różniły.
Obecnie najczęściej spotykane są baterie o napięciu 36 V. Kilka lat temu miały 24 V, a dziś niektóre rowery mają ogniwa nawet o napięciu aż 48 V.
Poniżej podajemy praktyczne, realne zasięgi dla baterii o napięciu 36 V.